Miehikkälän kunta

Ajatuksia väestönkehityksestä ja tulevaisuudesta

Väestönkehitys on monissa pienissä maaseutukunnissa ollut hyvin huolestuttavaa viime vuosina. Tilastokeskus julkaisi väestön ennakkotilaston tämän vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen osalta (taulukko alla).

AlueMiehikkälä
Vuosineljännes2020Q1*
Elävänä syntyneet1
Kuolleet13
Luonnollinen väestönlisäys-12
Kuntien välinen nettomuutto3
Nettomaahanmuutto-1
Kokonaisnettomuutto2
Väestönlisäys-10
Väkiluku1847

Kollega Jouni Eho kirjoitti blogitekstin Pyhtään kunnan lukemista. Tilastojulkistus herätti myös minussa muutamia ajatuksia, joita nyt seuraavaksi ajattelin avata. Vaikka Miehikkälän väkiluku laski ensimmäisen vuosineljänneksen aikana, kuntien välinen nettomuutto oli kuitenkin +3. Mistä tämä kertoo?

Positiivinen nettomuutto on osoitus siitä, että kunta nähdään houkuttelevana asuinpaikkana ja sinne muutetaan enemmän kuin sieltä muuttaa pois. Miehikkälä-kyselyn tuloksista on luettavissa, että kunnan asukkaat ovat tyytyväisiä asuinkuntaansa. Asukastyytyväisyyden keskiarvo 8.13 on mielestäni varsin korkea ja huomioitavaa on myös se, että asukastyytyväisyyden arvosanaksi antoi arvosanan 8 tai paremman yli 82 % vastaajista.

Positiivinen nettomuutto on osoitus siitä, että kunnassa tehty pitkäjänteinen työ alkaa näyttäytymään myös muuttotilastoissa. Kokonaisuus on tässäkin tapauksessa enemmän kuin osiensa summa. Toisaalta, jos jokin keskeinen asia on laiminlyöty tai puuttuu, se voi olla kokonaisuuden kannalta olennainen asia ts. ei tehokkaalla urheiluautollakaan voi ajaa, jos siinä ei ole rattia. Hankala sellaista autoa on myydäkään. Markkinointiviestinnässä käytetään AIDA-mallia (A = attention, huomio, I = interest, kiinnostus, D = desire, (osto)halu, A = action, toiminta). Sen mitä Miehikkälä kokonaisuudessaan tarkoittaa, voi ajatella tuotteena, jota markkinoidaan ja myydään. Huomiota kunnalle on hankittu ”miekineillä”, ralliteippauksilla ja t-paidoilla, mutta eivät ne yksin riitä ilman kiinnostavaa tuotetta. Koska meillä on ns. hyvä tuote (esim. uudet koulut), se herättää mahdollisten uusien asukkaiden kiinnostuksen ja kiinnostus vaihtuu lopulta suuremman oivalluksen kautta haluksi päästä kuntaan asumaan. Lopulta, kuntaan muuttamisen pitää olla mahdollisimman mutkatonta ja helppoa, että kuntaan voi käytännössä muuttaa uusia asukkaita.

Positiivinen nettomuutto on osoitus siitä, että Miehikkälä on vetovoimainen kunta. Se kertoo siitä, että kunta on kyennyt uusiutumaan ja pieni maaseutukunta on haluttava asuinpaikka globaalista kaupungistumistrendistä huolimatta. Koronaepidemia on muuttanut lopullisesti jämähtäneitä käsityksiä työstä ja etätyöskentelystä. On totta, että kaikki töitä ei voi tehdä etänä, mutta monia voi ja kannattaakin. Esimerkiksi Twitterin toimitusjohtaja Jack Dorsey on todennut yrityksensä työntekijöille, että ”Joten jos työntekijämme asema ja elämäntilanne soveltuvat etätöihin, ja hän haluaa jatkaa näin pysyvästi, aiomme saada sen toimimaan jatkossakin”. Tervetuloa Miehikkälään etätöihin twitterläiset (ja kaikki muutkin)!

Arto Ylönen
Kunnanjohtaja